tiistai 30. toukokuuta 2017

Mustikkainen tuorepuuro | Resepti



Hei nyt tulee pitkästä aikaa taas ruokaohjetta. Minulla on pienimuotoinen puurokammo, joka johtuu kai lapsena syödystä liiasta puurosta. Tai se ei koske herkkupuuroja kuten mannapuuroa tai riisipuuroa, mutta kaurapuuro menee vain väenväkisin ja ruispuuro ei ollenkaan.

Nyt olen kuitenkin innostunut kovastikin tuorepuurosta. Eikä tavallisella puurolla ja tuorepuurolla olekaan oikeastaan mitään tekemistä keskenään muuta kuin että tuorepuuroon tulee kaurahiutaleita, tai ainakin tähän minun ohjeeseeni tulee. Tuorepuuroahan voi tehdä myös vaikka esim. chiansiemenistä, mutta minä halusin kehitellä oman ohjeen, jossa on helposti kaupasta löytyvät suomalaiselta kuulostavat ainesosat.



Sen lisäksi että tuorepuuro on hyvää, tuntuu minusta ainakin siltä, että se pitää hyvin nälkää. Ja onhan se myös hyvin terveellistä. Ensin tein puuron sokerittomana, mutta valitettavasti se jäi vähän mauttomaksi, joten lisäsin pikkuisen sokeria tuomaan toivottavaa makua ja makeutta. Olen viimeisen puolen vuoden aikana lisännyt ruokavaliooni entistä enemmän marjoja ja tuorepuuro on yksi hyvä tapa lisätä marjoja päivittäiseen ruokavalioon.



Mustikkainen tuorepuuro resepti (2-3 annosta):


2 dl maustamatonta jugurttia
1 dl pakastemustikoita jäisinä
1 banaani
1 rkl granolaa
1 dl kaurahiutaleita
0,5 - 1 tl sokeria
0,5 - 1 tl kardemummaa (myös kaneli saattaisi toimia)
1-1,5 dl mantelimaitoa

Leikkaa banaani palasiksi. Sekoita banaani ja kaikki loput aineet kulhoon ja sekoita hyvin. Puuron on hyvä olla tässä vaiheessa vähän löysää. Se kyllä kiinteytyy yön aikana kun kaurahiutaleet turpoavat. Peitä kulho kannella ja laita yöksi jääkaappiin tekeytymään. Aamulla sinua odottaa ihana puuro, jonka voit nauttia marjojen kera tai ihan sellaisenaan.


Tämä on ihanan kesäinen aamupala, joka tosin talvellakin varmasti tuo ihanasti kesän mieleen. Lisäksi se on helppoa, hyvää ja terveellistä!

Aurinkoista viikkoa!

I am into fresh porridges now and developed this great recipe for it. So easy, so healthy and so delicious!

Love, Kati

14 kommenttia

  1. Tuorepuuro on kyllä hyvää, meillä isäntä tekee meille joka aamuksi tuorepuurot, ihana aloittaa sillä aamu ❤. Meillä käytetään makeutukseen siirappia, pieni liraus riitttää, mutta banaania ei olekaan kokeiltu lisätä, täytyypä jossain välissä kokeilla.

    VastaaPoista
  2. Onpa ihanan näköistä puuroa. Nolona myönnän, että olen vain kerran syönyt tuorepuuroa. Pitäisi varmaan rohkaistua tekemään näitä useammin.

    VastaaPoista
  3. Voi kuules, tämä tuli juuri kuin tilauksesta :) Itse just olin hakemassa jotain kivaa tuorepuuroohjetta, meinaan ei se normi puuro oikein itsellekkään maistu :)

    VastaaPoista
  4. Tavallinen lämmin kaurapuuro ei maistu, mutta tuorepuuro on kyllä ihanaa. Sitä syömme miltei joka aamu, milloin marjoilla, milloin hedelmillä maustettuna. Laitan kaurahiutaleiden joukkoon vähän chiansiemeniä antamaan rakennetta. En kuitenkaan pidä niiden hyytelömäisyydestä sellaisenaan joten aamulla vedän sauvasekottimella puuron sileäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä just tykkään kauran rakeisuudesta tässä reseptissä.

      Poista
  5. Tuorepuuroja en ole kokeillut,vaikka puuron ystävä olenkin.Joten laitan ohjeen talteen!

    VastaaPoista
  6. Mä oon maistanut pari kertaa tuorepuuroa ja oli kyllä hyvää :). Täytyypä kokeilla tätä ohjetta!

    VastaaPoista
  7. Lähes samanlaisella ohjeella olen minäkin tehnyt, lisännyt vain muutaman pähkinän rouhittuna sekaan. Tuo ihanaa purutuntumaa!
    Heli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kans lisännyt välillä pähkinää. 👍

      Poista

Kiitos kun tulit vierailulle blogiini. Jos haluat, voit jättää jäljen vierailustasi vaikka kommentoimalla tätä postausta. Toivon, että viihdyit täällä ja että tulet pian uudestaan!

-Kati

© Villa Valko Lifestyle sisustusblogiMaira Gall