Instagramissa näkee yleensä hashtageillä varustettuja tavoitteita. On #bodygoals, #flatgoals, #hairgoals jne. Minä halusin kirjoittaa teille hashtagillä #motivationgoals.

Viimeisen kahden vuoden aikana olen panostanut erityisen paljon itseni motivoimiseen. Olen pähkinyt mielessäni omia motivaattoreita ja sitä, miten motivaatio syntyy, miten motivoin itseäni ja miten vältän epämotivoitumisen. Ehkä se johtuu eniten siitä, että tähän ikään mennessä olen ymmärtänyt, ettei elämässäni enää tule tapahtumaan sellaisia megasuuria muutoksia, joita ehkä nuorempana vielä uskalsin odottaa tai toivoa. Minun elämäni on sellaista kun se on ja se olisi tärkeä hyväksyä ja siinä olisi hyvä motivoitua jatkuvan muutoksen tai uuden haikailun sijaan. Tämä on tärkeää jo ihan oman mielen tasapainon vuoksi.

Olen huomannut, että tsemppaamalla omia motivaattoreita jaksan paremmin työssä ja myös muilla elämän osa-alueilla. En nyt väitä, että olisin aina supermotivoitunut ja yyberpositiivinen. En todellakaan. Välillä huomaan kulkevani niissä kuuluisissa syvissä vesissä ja ajattevani negatiivisesti. Välillä ajattelen, että pää hajoaa, kun en jaksa löytää motivaatiota työhön, liikuntaan, kotihommiin, yhtään mihinkään! Mutta juuri siksi olen etsinyt tapoja ruuvata omaa ajattelua siihen suuntaan, etten hirveän usein siellä syvissä vesissä joutuisi tarpoamaan. Keräsin tähän muutamia ajatuksia, joiden avulla itse saan oman motivaation palaamaan, jos se välillä tuntuu olevan hukassa.


1. Vain itseä voi muuttaa.

On vaarallista ajatella, että kaikki epäonni ja huonot jutut elämässä tulevat aina vain ja ainoastaan ulkopuolelta. Jos motivaatio on hukassa, on se jonkun muun vika. On helppo syyttä muita, vaikka pitäisikin kääntyä katsomaan peiliin ja miettiä, mitä itse voisi tehdä toisin. Omaan asenteeseen voi vaikuttaa ja siihen, miten kohtaamme toiset ihmiset. Se, miten kohtaamme muut ihmisest, vaikuttaa siihen, miten muut meitä kohtelevat. Olen ollut useissa asiakaspalvelutehtävissä. Kaikkein kiukkuisimmat asiakkaat ovat minun kokemukseni mukaan pankissa. Koska ihmisiä ärsyttävät raha-asiat ja moni purkaa ärsytyksensä pankkivirkailijaan. Kuitenkin fakta on se, että ystävällinen asiakas pankissakin saa osakseen parempaa palvelua kuin se ikuinen ja ainainen valittaja. Ihminen on toisen ihmisen peili. Niin se vain on.

2. Motivaatio lähtee itsestä.

Loppujen lopuksi motivaatio on itsestä lähtöisin. Toki monet ympäristön asiat voivat vaikuttaa motivaatiota alentavasti, mutta itse olen pyrkinyt tsemppaamaan itseäni ajattelemalla, että etsin elämästäni niitä positiivisia asioita, jotka kantavat ja motivoivat epämotivaattoreiden ohi. Aina se ei ole helppoa, mutta jokaisen elämässä on joitain asioita, jotka ovat todella hyvin. Ne ovat niitä juttuja, joista pitää yrittää repiä positiivista energiaa.

3. Onni asuu pienissä asioissa.

Kliseistä, mutta niin se vain on. Minä olen ymmärtänyt tämän vasta vanhempana. Onni tosiaan koostuu niin monista pienistä jutuista ja jos emme ole tarkkana, emme ehkä huomaa sitä. Motivaatiomme lisääntyy, kun teemme enemmän asioita, joista nautimme. Jos työelämä tuntuu epämotivoivalta tai siitä ei muuten saan toivomiaan kicksejä, kannattaa pyrkiä lisäämään vapaa-ajan tekemiseen sellaisia asioita, joista tulee hyvä olo ja joista nauttii. On ihana kuunnella sellaisia henkilöitä, jotka esimerkiksi intoutuvat vapaa-ajalla käsitöistä, askartelusta tai vaikka urheilemisesta. Näillä henkilöillä tuntuu olevan aina motivaatiot kohdillaan, koska he ovat löytäneet elämään asioita, jotka innostavat heitä ja joista he ammentavat energiaa. Jos et ole vielä löytänyt sitä omaa juttua, jatka etsintää, kun löydät sen, sinulle avautuu aivan uusi maailma.

4. Tunne itsesi.

Kirjoittele, tee mindmappeja ja mietiskele omia motivaattoreita ja mitä elämältä haluat. Ja mitä pidät tärkeänä. Pidä huolta siitä, että tiedät, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja mistä saat ne kuuluista kicksit. On helppo hukata itsensä elämän oravanpyörään. Siksi on tärkeää välillä pysähtyä ja tutustua omaan itseen. Minä huomasin, että erityisesti silloin, kun lapset olivat pieniä, keskityin vain heihin ja perheeseen ja unohdin kokonaan itseni. Se on aika luonnollista ja tapahtuu meille monille. Nyt kun lapset ovat jo vähän isompia, olen keskittynyt vähän enemmän itseeni ja myös itsetuntemukseen.


5. Nauti elämästä.

Joitain ihmisiä motivoi tiukat tavoitteet. Minä haluan olla itselleni armollisempi. Jotenkin meillä suomalaisilla on sisäänrakennettuna sellainen itsensä ruoskiminen. Voisi kuitenkin olla paljon parempi olla itselleen armollisempi. Koko ajan ei voi olla täydellinen. Koko ajan ei voi olla 100% motivoitunut. On ylämäkiä ja alamäkiä. On ok olla sellainen kun on. Tehdä niitä asioita, joista nauttii. Tänään pysähdyin koiralenkillä pellon reunaan. Siemailin ihanaa raikasta ulkoilmaa. Nautin kauniista maisemasta ja mietin miten onnekas olen, kun saan lenkkeillä näissä maastoissa. Siitä minä sain taas aimoannoksen voimaa ja energiaa ja myös motivaatiota.

Kuvituksena tässä postauksessa muutama flatlay-harjoitelma. Näitä voisi tehdä vaikka kuinka paljon!

Oletteko te pyöritelleet näitä juttuja mielessänne? Miten te motivoitte itseänne?

Just some thoughts on motivating myself adn some flatlay-photography.

Love, Kati