Oikein ihanaa itsenäisyyspäivää teille kaikille! Suomi täyttää tänään 99 vuotta. Erityisesti viime vuosina olen ollut erityisen kiitollinen suomalaisuudestani ja siitä, että saamme elää tässä hienossa maassa, jonka isovanhempamme ja isoisovanhempamme ovat meille rakentaneet. Minun isoäitini olisi täyttänyt vajaa kuukausi sitten 99 vuotta. Hän oli syntynyt silloin, kun Suomi julistautui itsenäiseksi, vuonna 1917.



Isoäitini oli minulle hyvin rakas. Ja uskon, että tunne oli molemminpuoleinen. Hän jaksoi aina kannustaa meitä lapsia ja teininä ja aikuisuuden kynnyksellä koin, että hän oli aina läsnä ja tuki minua silloin, kun räpyttelin siipiäni lähteäkseni lentoon aikuisuuden maailmaan. Jälkikäteen ajateltuna se oli minulle tärkeämpää kuin silloin ymmärsinkään. Isoäitini oli oikea susiemo. Hän piti meidän omiensa puolta viimeiseen asti. Jos minulla oli huono päivä, viikko tai muuten vaan siipi maassa, puhelu hänelle sai minut hyvälle tuulelle ja sain kokea olevani rakastettu ja hyväksytty. Ihan sellaisena kuin olen. Miten arvokas lahja!


Isoäitini oli kiitollinen hyvästä elämästään, sillä hänellä oli ollut rankka lapsuus ja nuoruus. Hän oli perheen vanhin tytär ja vaikka hän oli ollut hyvä koulussa, hän ei saanut jatkaa koulunkäyniä, sillä hänet lähettettiin piiaksi toiseen perheeseen. Hän kertoi minulle siellä nähneensä nälkää, koska perhe ei antanut hänelle riittävästi ruokaa. Hän oli ahkera suomalainen nainen, joka oli hyvin ylpeä kodistaan. Isoäitini siivosi joka viikko asunnon putipuhtaaksi ja luuttusi kaikki kirjahyllyjen taukset ja joka paikan. Häneltä sai aina parhaat siivousniksit, kuten sen, että ikkunat kannattaa pestä etikkavedellä. Niin niistä tulee kirkkaat ja kiiltävät. Hän oli innokas kokki ja leipuri ja hänen kodissaan ei ruoka loppunut koskaan kesken. Hän ei koskaan valittanut mistään. Hän oli vain kiitollinen. Kiitollinen meistä lapsenlapsista, omista lapsistaan, kodista, perheestä.


Isoäitini eli vielä silloin, kun tyttäreni syntyi. Hän oli iloinen ihanista lapsenlapsenlapsistaan. Hän kertoi silloin minulle omasta lapsuudestaan ja nuoruudestaan ja siitä, miten hän muisti hoitaneensa vauvoja, joilla ei ollut vaippoja, koska kankaista oli pulaa. Tuota kun miettii, en voi tuntea kuin syvää kiitollisuutta siitä, miten hyvin asiat meillä ovat. Vain alle sata vuotta sitten elämä Suomessa oli todella rankkaa ja ihmiset elivät jatkuvassa puutteessa ja köyhyydessä. Silti nuo samat ihmiset ovat rakentaneet tämän hienon maan, jossa me lottovoittajat saamme asua.


Kiitollisena vietän tänään Suomen itsenäisyyspäivää. Toivon myös sinulle oikein hyvää itsenäisyyspäivää!

Today is Finland's 99th Independence Day. I'm greatful to my grandmother and her parents for building this great country where us lottery winners now get to live a really good life.

Love, Kati