Jos tulit otsikon perusteella katsomaan uusia kaapinovia, olet ehkä pettynyt, mutta toivon kuitenkin, että tästä postauksesta olisi sinulle mahdollisesti apua muihin, kuin sisustuspulmiin. Olen postaillut tässä keväällä aiemminkin siitä, että olen ottanut nyt isosti itseäni niskasta kiinni ja lisännyt reippaasti liikuntaa sekä alkanut noudattamaan vähärasvaista ja vähähiilihydraattista ruokavaliota. Pari viime viikkoa ei ole tämän osalta mennyt aivan putkeen, koska eteeni sattui paljon poikkeustilanteita kuten matkailua ja sairastelua.  No näihin pieniin hikkoihin ei tämä homma kaadu, joten nyt ollaan tiukasti takaisin ruodussa. Uskon vahvasti siihen, että edistys ja pitkän tähtäimen onnistuminen rakennetaan jokapaiväisessä elämässä ja pienet väliaikaiset poikkeamat eivät huononna lopputulosta jos arjessa pystyy noudattamaan ruokavaliota ja liikkumaan tarpeeksi. 


Elämäntapojen parantamisen myötä ruokavalioni on nykyään hyvin proteiinivoittoinen. Toki mukana on myös vihanneksia ja marjoja, mutta jokaisella aterialla proteiini on vahvasti läsnä. Se hyvä puoli tällaisessa ruokavaliossa on, että diettajalla pysyy nälkä poissa runsaan proteiinin avulla ja toisaalta koska yritän syödä vähintään neljän tunnin välein, ei nälkä pääse helposti yllättämään.


Ruokarytmi onkin oman kokemuksen mukaan painonhallinnan a ja o. Olen sen vasta nyt ymmärtänyt. Minun ongelmani on ollut osittain se, että kyllä olen syönyt paikoitellen hyvinkin terveellisesti, mutta sitä terveellistä ruokaa on mennyt aivan liian vähän ja liian pitkillä väleillä. Tämä aiheuttaa tilanteen, jota kutsun "kaapinoviefektiksi". Tarkoitan tällä sitä, että kun syö kevyesti ja ateriaväli menee pitkäksi, tulee nälkä niin kovaksi, että normaali ruoka-annos ei tunnu riittävän ja keittiöstä tekisi mieli syödä kaapin ovetkin. Siitä se sitten lähtee; napostelu ja liika syöminen. Leivän ja herkkujen puputtamisesta ei tahdo tulla loppua ja vaaka ei tykkää!

Laitoin tuohon mukaan ohjeen proteiinismoothiesta, jonka nautin aamuisin. Aamulla siis juon tämän smoothien ja lisäksi syön yhden kananmunan. Näillä eväillä ja runsaalla vedenjuonnilla nälkä ei yllätä ennen lounasaikaa.

Mitkä ovat teidän painonhallintavinkkinne? Oletteko huomanneet samoja juttuja ruokarytmiin ja proteiinipitoiseen ruokavalioon liittyen? Itse olen huomannut, että nälkä on se painonhallitsijan ja -pudottajan pahin vihollinen. Jos nälkä pysyy poissa, on helpompi pysyä terveellisen syömisen tiellä.

Kivaa juhannusviikon jatkoa!

I'm on a strict high protein and low fat diet and I think that it's an easy way to keep up the healthy eating as long as I eat regularly at least every four hours.

Have a nice week!

Love, Kati