tiistai 16. kesäkuuta 2015

Ei enää "kaapinoviefektiä"


Jos tulit otsikon perusteella katsomaan uusia kaapinovia, olet ehkä pettynyt, mutta toivon kuitenkin, että tästä postauksesta olisi sinulle mahdollisesti apua muihin, kuin sisustuspulmiin. Olen postaillut tässä keväällä aiemminkin siitä, että olen ottanut nyt isosti itseäni niskasta kiinni ja lisännyt reippaasti liikuntaa sekä alkanut noudattamaan vähärasvaista ja vähähiilihydraattista ruokavaliota. Pari viime viikkoa ei ole tämän osalta mennyt aivan putkeen, koska eteeni sattui paljon poikkeustilanteita kuten matkailua ja sairastelua.  No näihin pieniin hikkoihin ei tämä homma kaadu, joten nyt ollaan tiukasti takaisin ruodussa. Uskon vahvasti siihen, että edistys ja pitkän tähtäimen onnistuminen rakennetaan jokapaiväisessä elämässä ja pienet väliaikaiset poikkeamat eivät huononna lopputulosta jos arjessa pystyy noudattamaan ruokavaliota ja liikkumaan tarpeeksi. 


Elämäntapojen parantamisen myötä ruokavalioni on nykyään hyvin proteiinivoittoinen. Toki mukana on myös vihanneksia ja marjoja, mutta jokaisella aterialla proteiini on vahvasti läsnä. Se hyvä puoli tällaisessa ruokavaliossa on, että diettajalla pysyy nälkä poissa runsaan proteiinin avulla ja toisaalta koska yritän syödä vähintään neljän tunnin välein, ei nälkä pääse helposti yllättämään.


Ruokarytmi onkin oman kokemuksen mukaan painonhallinnan a ja o. Olen sen vasta nyt ymmärtänyt. Minun ongelmani on ollut osittain se, että kyllä olen syönyt paikoitellen hyvinkin terveellisesti, mutta sitä terveellistä ruokaa on mennyt aivan liian vähän ja liian pitkillä väleillä. Tämä aiheuttaa tilanteen, jota kutsun "kaapinoviefektiksi". Tarkoitan tällä sitä, että kun syö kevyesti ja ateriaväli menee pitkäksi, tulee nälkä niin kovaksi, että normaali ruoka-annos ei tunnu riittävän ja keittiöstä tekisi mieli syödä kaapin ovetkin. Siitä se sitten lähtee; napostelu ja liika syöminen. Leivän ja herkkujen puputtamisesta ei tahdo tulla loppua ja vaaka ei tykkää!

Laitoin tuohon mukaan ohjeen proteiinismoothiesta, jonka nautin aamuisin. Aamulla siis juon tämän smoothien ja lisäksi syön yhden kananmunan. Näillä eväillä ja runsaalla vedenjuonnilla nälkä ei yllätä ennen lounasaikaa.

Mitkä ovat teidän painonhallintavinkkinne? Oletteko huomanneet samoja juttuja ruokarytmiin ja proteiinipitoiseen ruokavalioon liittyen? Itse olen huomannut, että nälkä on se painonhallitsijan ja -pudottajan pahin vihollinen. Jos nälkä pysyy poissa, on helpompi pysyä terveellisen syömisen tiellä.

Kivaa juhannusviikon jatkoa!

I'm on a strict high protein and low fat diet and I think that it's an easy way to keep up the healthy eating as long as I eat regularly at least every four hours.

Have a nice week!

Love, Kati

18 kommenttia

  1. Tsemppiä Kati painonpudotukseen! Smoothie ja kananmuna kuulostaa hyvältä aamupalalta.:) Mitä muuten meinasit juhannuksena laittaa tarjolle? Mä mietin, että pitäiskö hankkia savustuspönttö, niin saisi aivan taivaallisen hyvää lohta savustettua...jos siis osaisi ja onnistuisi.;D Miehellä on ollut kaikenlaista sairastelua keväästä asti, ja siksi täällä on katseltu viime aikoina aika tarkkaan noita syömisiä. Matkallakin tuli syötyä suht terveellisesti juuri tästä syystä.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, mulla on koko juhannus ihan hakusessa vielä. Postailen yhden pienen juhannusruokavinkin vielä to aamuna, mutta se ei pankkia räjäytä. Ehkä grillaillaan kanaa ja tehdään kylkeen salaattia tai sitten lohta. Sitä näyttää olevan vähän joka paikassa tarjouksessakin. Me ei edes vielä tiedetä että mennäänkö mökille vai ei jne. Kyllä ajattelin juhannuksena vähän nauttia, jos ei muuta niin muutaman lasin skumppaa. Alkoholihan ei ole laihduttajan kaveri, mutta ei elämää voi lopettaa ja nauttia pitää välillä, muuten tulee katkeraksi vanhaksi ämmäksi! :)

      Poista
  2. Täällä myös yritetään syödä pääsääntöisesti terveellisesti, lipsahduksia kyllä tulee, varsinkin viikonloppuisin, mutta ei paljoa ja viikolla heti korjataan tilanne.
    Pääsin kevään kynnyksellä hyvään liikkumisen vauhtiin, mutta kevät työt ulkona ja sisällä sotkivat kuviot, enkä ole vielä saanut alotettua niitä.
    Täytynee ryhdistäytyä minunkin asian suhteen nyt vaikka pian alkavalla lomallani!
    Tsemppiä Kati<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sari! Tässä kun kelit lämpenevät niin ulkona liikkuminenkin on kivempaa.

      Poista
  3. Tsemppiä täältäkin! Ja aika lailla samoilla ohjeilla täälläkin elellään - tosin minun kompastuskiveni on leipä - ja etenkin ruisleipä. Siispä olen antanut itselleni luvan sitä muutaman viipaleen päivässä nauttia - täysrukiista ja juureen leivottua;) Kun peruspilarit ovat kunnossa, eivät pienet lipsumiset haittaa - elämästä ei pidä tehdä liian ehdotonta;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä munkin välillä tekee mieleni leipää, mutta kyllä nuo leivonnaiset ja suklaa on se kaikista suurin himotuksen aihe. Välillä olen sallinut, jotta himo ei kasvaisi aivan käsittämättömäksi :)

      Poista
  4. Tsemppiä painonhallintaan. Mä oon niin vätys, etten vaan saa mitään aikaiseksi aloittaa :)

    VastaaPoista
  5. Näyttää niin hyvältä tuo smoothiesi että täytyy varmaankin kokeilla! Minä palasin juuri pitkältä lomamatkalta, jonka aikana tuli mässäiltyä liikaa. Liityin Fitfarmin Superdieettiryhmään. Nyt on pakko saada itseään kunnolla niskasta kiinni.

    VastaaPoista
  6. Hienoa Kati! Olet selvästi saanut niskaotteen napostelusta ja herkuttelusta.
    Itsellänikin on tekemistä tuon ruokarytmin kanssa. Aamulla ja päivällä tulee
    syötyä kovin kevyesti ja liiankin vähän vaan kun ilta koitaa niin tulee naposteltua
    pitkin iltaa jotain, yleensä jotain epäterveellistä. Leivän ylenmääräisestä popsimisesta
    on pikkuhiljaa pääsemässä eroon, yksi synti vähemmän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No just niin kuin mulla, eli päivällä terveellisesti ja vähän liian vähän niin se kostautuu sitten illalla, ruokarytmin kun saa kohdalleen, niin hyvin menee. :)

      Poista
  7. Yes, mä olen nyt aloittanut "uuden" elämän ja ruokailu on muuttunut täysin! 5 kertaa päivässä syön ja kunnon ruokaa. Olen huomannut, että makeanhimoa ei tule eikä myöskäään näläntunnetta! Super fiilis!

    VastaaPoista
  8. No mun syömiset tiedätkin, joten niissä ei sen kummempaa kerrottavaa, mutta tulinpahan vaan sanomaan, että olen edelleen ihan tositosi iloinen tästä sun uudesta "elämästä" <3.

    Multa aina joskus kysytään, että miten voin olla niin pieni, kun kumminkin syön "koko ajan". Ja kaikille olen vastannut, että just sen takia. Jos syö säännöllisesti viis kertaa päivässä, pysyy energiat tasaisena.

    Iloista Juhannusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Annukka! Olet mahti-inspiraationlähde!:)

      Poista
  9. Mukava postaus! :) Minä yritin keväällä pitää pidempään yllä proteiinipitoista ja ahkeraa syömärutiinia, mutta jostain syystä se ei toiminut minulla ollenkaan. Olen nyt todennut, että kyllä se vaan ruisleipä on meikäläisen paras ruokakaveri, vaikka monet sen kanssa toppuuttelee. Itse pysyn sillä hyvin kylläisenä eikä tule heikottavaa oloa. Muutakin siis toki syön, mutta ruistuotteet, kananmuna ja juusto(!) on itselle tärkeimmät. Olin vuoden juustolakossa ja kun sen pari kuukautta lopetin, pärähti aineenvaihto toimimaan ihan hurjilla tehoilla. :D Painonpudotuksesta olen huomannut sen, ettei minulla kyseinen homma onnistu, jos se on ykkösprojektina. Päinvastoin, kun on jokin muu ajatukset ja aikaa varastava elämänvaihe/projekti meneillään, paino näyttää tippuvan vähän siinä sivussa. x)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kristiina! Parasta onkin kun on vähän muuta ajateltavaa kuin vain se ruoka. :)

      Poista

Kiitos kun tulit vierailulle blogiini. Jos haluat, voit jättää jäljen vierailustasi vaikka kommentoimalla tätä postausta. Toivon, että viihdyit täällä ja että tulet pian uudestaan!

-Kati

© Villa Valko Lifestyle sisustusblogiMaira Gall