keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Pieni pala etelää


Sydämellinen kiitos kaikista ihanista kommenteista taas edelliseen postaukseen. Ne lämmittävät sydäntä erityisen paljon.  Olette kyllä aivan mahtavia! <3

Keskellä Suomen talvea meidän kotiin tupsahti pala etelää oliivipuun muodossa. Olenkin monissa blogeissa ihastellut näitä aiemmin, mutta tämä on meidän kodin ensimmäinen oliivipuu.  Törmäsin siihen sattumalta Plantagenissa ja niin se tuli meille lämmittämään jos ei muuta niin ainakin mieltä.  


Yllätyksekseni sille olikin tosi vaikea löytää hyvää paikkaa.  Koska se on aika korkea, se näytti hoopolta lipaston päällä ja olohuoneen nurkassa se törrötti liian korkeana jalkalampun vieressä.


Lopulta se löysi paikkansa takan vierestä ja varmuuden vuoksi nostin sen pikkuisen jakkaran päälle siitä syystä, että meillä usein avataan olohuoneen ovea Bealle ja ajattelin että sieltä saattaa tulla lattiaa pitkin liikaa vetoa, josta oliivipuu tuskin tykkää.

Ohjeessa luki, ettei oliivipuu tarvitse jatkuvaa kastelua ja että sen saa antaa kuivahtaa kastelujen välillä. Tuo kuullosti todella hyvältä kun satun olemaan vähän sellainen satunnaisesti kukkia kastelevaa tyyppiä.  Miten on, onko teillä oliivipuusta kokemusta omaavilla joitain hoitovinkkejä?

Kivaa viikon jatkoa!

- Kati

---------------------------------------------------------------

A piece of the South

This is one of those "my first" -moments. I have my first olive tree.  It's bringing a touch of the warm Southern life to cold February of Finland.

Have a nice week!

- Kati

21 kommenttia

  1. Olen näitä kanssa ihastellut ja tiedän että tapan reppanan jos ostan, mut ei sitä koskaan tiedä :D satunnainen kastelija sopii minullekin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa nähdä miten tämä satunnainen kastelija tämän kanssa nyt sitten pärjää... :)

      Poista
  2. Ihana oliivipuu :). Mun on vieläkin parvekkella enkä ole uskaltanut siihen koskea ;) Saas nähä, kun kerran sitä heilautan niin putoavatko kaikki lehdet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, oliko se niin, ettei saisi kuitenkaan olla liian lämmintä? No jos niin on, niin meidän puu kuolee varmaan pian...

      Poista
  3. Ihana on! Ostin meille terassille viime kesänä oliivipuun ja syksyllä siirsin sen sisälle. Olin varma ettei puu tule näkemään edes joulua mutta tuossa se edelleen sinnittelee 😉 Valo on yksi iso juttu ja vettäkin saa antaa aika reippaasti - tosin minäkin olen taitava unohtamaan kastelut ja hoito on ollut aika toisaikaista. Uutta kuitenkin pukkaa. Mukavaa yhteiseloa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, saa nähdä miten minun käy....

      Poista
  4. Ihana puu, mullakin oli, mutta kuoli:(
    Toivottavasti sinä saat puun kukoistamaan:)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa nähdä. Kasvinhoitotaodoissa ei ole kehumista...

      Poista
  5. Oliivipuut on ihania!<3 Mä en vaan taida sopia niiden kanssa kovin hyvin yhteen...:P Vuosien saatossa mulla on ollut niitä useita, mutta meillä on liian pimeää ja lämmintä talvella. Ei myöskään auttanut, vaikka raahasin viime vuonna oliivipuun töihin. Keväällä heitin raadon roskiin.;D Toivottavasti sulla on vihreämpi peukalo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Empä tiedä. Vähän nyt kommenttien jälkeen huolettaa just valon määrä ja luulen, että lämpötilakin on ongelma. Mut yritän nyt parhaani kuitenkin.

      Poista
  6. Voi mäkin niin tykkäisin, mutta kun nuo mun kukat tuppaa kaikki kuolemaan...koitan nyt ensin onneani noiden murattien kanssa...vielä siis henki niissä pihisee!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi en ole ainoa, jolla on ongelmia noiden viherkasvien kanssa. :)

      Poista
  7. Ihana. Jään mielelenkiinnolla seuraamaan puun menstystä. Olen alkanut haaveilemaan viherkasvista nyt kun kaikki lapset on vähän isompia. Olen myös tyyppi joka yleensä saa tapettua kasvin kuin kasvin. Hakusessa siis sellainen joka ei vaadi hirveitä esim. säännöllistä kastelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vinkkinä voin antaa sinulle että rahapuu kestää vaikka olisi kuinka huono kastelemaan, mulla on vuosia vanhat rahapuut ja hyvin voi huonolla hoidolla. :)

      Poista
  8. Minun oliivipuuni on tällä hetkellä karistanut kaikki lehtensä, mutta elättelen vielä toivoa sen elossa pysymisestä. :D Blogistani löytyy sinulle haaste!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa nähdä, miten mun käy. Jännää, kiitos haasteesta, käyn tsekkaamassa.

      Poista
  9. Oliivipuut, ovat siis tulleet taas. Haluaisin myös itselleni. Täytyy käydä katsomassa oisko ikeaan tullut, kun viimevuonna niitä siellä oli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä mun yksilö löytyi Plantagenista, vinkiksi sinulle :)

      Poista
  10. Oliivipuu on todella ihana!
    Täällä niitä kasvaa pitkin peltoja, vaikka yöllä laskee nollaankin talvella lämpötila!
    Floristina voin sanoa, ettei se vetoa pelkää, päinvastoin! Liian kuiva huoneilma on sille myrkkyä!
    Kastele sisällä pari kolme kertaa viikossa, mutta älä liikaa kerrallaan!
    Takan vieressä ei todellakaan ole sen ihanne paikka.
    Heti kun kevät lämpenee, laita pihalle aurinkoon! Valo on sen elämä!
    Nosta vaikka yöksi sisälle, mutta kesät saa olla ulkona!
    Suomessa minun oliivipuuni kökötti viherhuoneessa vielä pikkupakkasilla!
    Aurinkoa ja rakkautta vaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuhannesti hyvistä vinkeistä. Täytyy miettiä puun paikkaa vielä kertaalleen. :)

      Poista
  11. Niin kaunis oliivipuu! Olen ihastellut sitä monista blogeista, ja siitä on tietty herännyt halu ostaa itsekin. Jotenkin olen käsittänyt, että se on kovin vaikea saada pysymään hengissä, ja olen siksi empinyt. Jospa sittenkin kokeilisi, sillähän se selviää :)

    VastaaPoista

Kiitos kun tulit vierailulle blogiini. Jos haluat, voit jättää jäljen vierailustasi vaikka kommentoimalla tätä postausta. Toivon, että viihdyit täällä ja että tulet pian uudestaan!

-Kati

© Villa Valko Lifestyle sisustusblogiMaira Gall